Zoeken in deze blog

maandag 27 maart 2017

Worldbuilding

Twee weken geleden, in mijn drie blogs over research, heb ik al een paar aspecten van worldbuilding aangestipt. Worldbuilding is iets wat niet alleen nodig is voor verhalen die zich in een andere wereld (of realiteit) afspelen, maar binnen alle genres. Als je verhaal zich in de 'bekende' wereld afspeelt, kun je een deel van onderstaande stappen overslaan. Een verhaal dat zich in de wereld en realiteit afspeelt die we allemaal kennen vereist nog wel dat je hier zoveel mogelijk over leert en noteert. Research en worldbuilding gaan hand in hand en per genre is het verschillend hoeveel tijd en aandacht je in beide moet steken.

De belangrijkste reden om de nodige tijd in worldbuilding te steken is dezelfde als voor research; de wereld waar je personages in leven moet voor de lezer logisch en geloofwaardig zijn. Des te minder de omgeving van je personages op die van ons lijkt, des te meer tijd je eraan moet besteden. Leg zoveel mogelijk op een voor jou duidelijke manier vast en bedenk dat je niet elk detail in je verhaal hoeft te gebruiken. Sterker nog: je moet niet elk detail gebruiken. Teveel details met je lezer delen vertraagd je verhaal en dan wordt het al snel saai. Je wilt je wereld tot leven laten komen; niet je lezers vervelen (want dan haken ze af).

Bedenk onder andere de volgende punten, maar bedenkt dat dit slechts enkele tips zijn. Voeg punten toe naar eigen behoefte.
  • Politieke structuur
  • Volkeren en/of sociale klassen
  • Sociale structuur 
  • Wetten en regels
  • Geografie en natuur
  • Technologie
  • Wezens en dieren
  • Ligging van plaatsen ten opzichte van elkaar
Werk bovenstaande punten uitgebreid uit. Reizen je personages door het land (of landen)? Maak een kaart. Zorg dat de verhoudingen kloppen. Speelt het verhaal zich (deels) in een stad af? Maak hier ook een kaart van. Een ruimteschip wellicht? Maak een plattegrond. Maak eventueel schetsen van wezens of volkeren. Het hoeft niet goed te kunnen tekenen, het gaat erom dat het voor jou duidelijk is. Je hoeft deze aantekeningen en kaarten niet met je lezers te delen. Sterker nog; tenzij je kaart echt van een goede kwaliteit is, moet je niets met je lezers delen, alleen middels je beschrijvingen.

Bovenstaande is ook van belang voor de consistentie van je verhaal. Als je personages eerst vanuit de cockpit van hun ruimteschip naar links naar de machinekamer gaan en een paar hoofdstukken later naar rechts, gaat dat sommige lezers opvallen. Hierdoor trek je ze al vrij snel uit je verhaal. Dat zelfde geldt voor de ligging van straten en plaatsen. Leg vast hoe lang ze reizen en van waar naar waar. Een oplettende lezer kan tegen fouten aanlopen en als je jezelf kunt controleren aan de hand van je aantekeningen en kaarten, dan is de kans op een dergelijke fout al een stuk kleiner.

Vergeet ook niet dat worldbuilding, net als de meeste andere onderdelen van het schrijven leuk moet zijn. Je bent bezig met het creƫren van je eigen wereld, waar jouw wetten en regels gelden. Geniet ervan en neem er de tijd voor. Je zult zien dat het je zal helpen je wereld echt tot leven te laten komen en het schrijven van een goed, kloppend en geloofwaardig verhaal beter en sneller gaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten