Zoeken in deze blog

vrijdag 17 maart 2017

Research van je verhaal

Deze week plaats ik een drietal blogs over research. Maandag heb ik research bij historische fictie behandeld. Woensdag behandelde ik science fiction en fantasy en vandaag komt research in het algemeen aan bod.
Zoals ik woensdag al aangaf ontkomt geen enkele serieuze auteur aan research. Natuurlijk wil je het liefst meteen beginnen aan je eerste hoofdstuk en lijkt research erg arbeidsintensief. En dat is het ook! Maar het is bittere noodzaak.

Je lezers kunnen fouten in je verhaal signaleren. Grote fouten trekken lezers doorgaans meteen uit het verhaal, kleine fouten iets minder snel. Sommige zullen ze niet eens opvallen, maar veel kleine fouten kunnen lezers het knagende gevoel geven dat er iets niet klopt of gaan irriteren. Wij schrijvers willen onze lezers een hoop laten voelen en ze meenemen op een emotionele achtbaan, maar niet op een manier waardoor ze op een gegeven moment stoppen met lezen. Irritaties aan onjuistheden kunnen juist dat veroorzaken. En als ze met die reden stoppen met lezen, zullen ze het verhaal, hoe goed het verder geschreven is, niet snel weer oppakken.

In je research moet je dus heel ver gaan, ongeacht je genre. Als een personage een vuurwapen hanteert, doe dan research naar vuurwapens, vooral het type dat in je verhaal voorkomt. Ga alles wat je er over kunt vinden na. Een minieme fout als een personage die met zijn rechterduim de veiligheidspal omzet terwijl dat alleen met de linkerduim mogelijk is (door de positie van de veiligheidspal op het wapen) kan al irritaties bij sommige lezers opleveren (met verstand van vuurwapens). Vermijd altijd het gevoel bij je lezers dat iets niet mogelijk is of onjuist is.

Als je personage een bepaald type auto heeft, ga na welke opties een dergelijke auto heeft. Geef de auto geen schuifdak als die niet leverbaar is voor het merk en type auto dat je gekozen hebt. Het zal waarschijnlijk niet veel mensen opvallen, maar één is er al één teveel. En het is een fout die te vermijden is met vijf minuten research.


Wordt een personage neergestoken en sterft hij hieraan? Waar wordt hij gestoken? Hoe lang heb je nog te leven als je daar gestoken wordt? Hoeveel bloed moet je verliezen om aan een dergelijke wond te overlijden? Iemand die in zijn maag gestoken wordt en meteen dood neer valt... kan dat wel? Of duurt het dan wat langer voordat je dood gaat? Hoe snel stroomt het bloed uit zo'n wond? Ook dit zijn zaken die je uit moet zoeken. Zelfs als je vermoed dat niemand binnen je doelgroep het antwoord op deze vragen weet; doe je research. Je lezers zullen je verhaal alleen maar interessanter en beter vinden als ze zien dat je heel veel tijd hebt gestoken in het kloppend krijgen van je feiten. En wellicht leren ze zelf ook nog iets van je werk!

Als je verhaal zich ergens in de onze wereld afspeelt, als is het maar voor een deel, moesten schrijvers vroeger op reis om de desbetreffende plek daadwerkelijk te bezoeken. Als je boek zich (bijvoorbeeld) in Parijs afspeelt en je de Notre-Dame op twee minuten lopen van de Eiffeltoren plaatst, zal iedereen die wel eens in Parijs is geweest zich waarschijnlijk achter de oren krabben. Tegenwoordig hebben we Internet, dus gebruik het ook! Bekijk de stad via Google Maps en loop met Street View door de straten. Bekijk gidsen en sites voor toeristen en zoek zoveel mogelijk informatie op. Nog beter is natuurlijk schrijven over plekken waar je al eens geweest bent, maar die luxe hebben we niet altijd.

Goed, je hebt uren, zo niet dagen besteed aan het lezen en verzamelen van allerlei gegevens die je nodig hebt. Wat moet je ermee? Aantekeningen! Leg vast wat je zelf nodig denkt te hebben voor je verhaal en bewaar links naar de bronnen die je gebruikt hebt. Zorg dat je ze eventueel weer kunt raadplegen als dat nodig is. Zorg dat je geordend werkt en alles ook (voor jou) terug te vinden is. Je zult zien dat je soms voor de gekste dingen een beetje research nodig hebt.

Het doen van goede research kost tijd, maar je wint die tijd terug tijdens het schrijfproces. Als je al die feitjes en kennis die je nodig hebt voor je verhaal al van te voren hebt uitgezocht, verlies je geen tijd om het tijdens het schrijven op te zoeken en uit te werken. Je wilt dat je voorbereidingen voordat je de eerste zinnen op papier zet dusdanig is, dat je redelijk soepel je verhaal kunt schrijven zonder lastige onderbrekingen tijdens het schrijven om iets uit te zoeken.

Even een voorbeeld. Het boek waar ik vorige week aan begonnen ben is een science fiction roman. Hier volgt een greep van zaken waar ik al research naar heb gedaan of nog aan het doen ben:
  • Bergingswerkzaamheden op zee
  • Nautische regelgeving en wetten
  • Zoetermeer (scholen, wijken en parken)
  • Snel leren van talen
  • Grammatica regels van verzonnen talen
  • Dictaturen (met name de val van dictaturen)
  • Motoronderdelen luchtvaart
  • Computeronderdelen
  • Diverse locaties in de Melkweg
Waarschijnlijk kun je een flink deel van de bovenstaande punten (en het worden er nog meer) pas plaatsen als je het boek uiteindelijk helemaal gelezen hebt, maar dan snap je wel waarom research noodzakelijk was. En hopelijk heeft mijn research ervoor gezorgd dat het verhaal van begin tot eind geen enkel moment zal opleveren dat je aan de gebeurtenissen en 'feiten' gaat twijfelen omdat de schoen ergens wringt of iets niet klopt.

Onderdruk ook de neiging om al je research te gaan gebruiken in je verhaal. Negentig procent is voor je eigen beeldvorming. Het is best interessant om te weten te komen dat het hoogste punt in het park waar een scène zich afspeelt tweeëntwintig meter is, maar als het van geen enkel belang voor je verhaal is, laat dergelijke informatie dan gewoon weg.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen