Zoeken in deze blog

vrijdag 3 maart 2017

Nieuwe workflow

Heb ik dat?

Ik baalde al als een stekker toen bleek dat Literature and Latte hun Linux port van Scriviner niet langer gingen voortzetten. Nu blijkt dat de laatst uitgebrachte versie op Ubuntu 16.10 helemaal niet werkt en van Ubuntu 16.04 hoor ik wisselende berichten. Ik heb net mijn laptop uitgerust met Mint 18 (gebaseerd op 16.04), dus als Scriviner al werkt, dan is deze nog maar heel beperkt houdbaar.

Ik moet mijn workflow aanpassen.

Ik ben absoluut van mening dat een hulpmiddel zoals een tekstverwerker, een mindmap, een wiki of wat dan ook niets meer is dan een hulpmiddel. Maar hulpmiddelen zijn er om sneller, beter en efficiënter te werken. En ik werk graag zo efficiënt mogelijk. Nu er dus een belangrijk hulpmiddel wegvalt, moet ik mij aanpassen.

Uiteraard ging ik meteen googelen op "Linux alternatives for scriviner" en kwam al snel een artikel tegen over Manuskript. Uiteraard bekeek ik meteen de website en die zag er erg netjes en professioneel uit. Het feit dat het programma alle tekst opslaat in platte tekst leek me een prima eigenschap. Toch maar even naar de comments onder het artikel gekeken. Al snel viel mijn oog op de opmerking dat er al maanden geen activiteit waarneembaar was op de GitHub pagina van het project. En inderdaad; de laatste aanpassing van de code was alweer elf maanden geleden. Stik. Het leek zo'n mooi programma om Scriviner te vervangen.

Dat is echt een plaag onder dit soort software; het komt en het gaat, maar het blijft bijna nooit lang. Niet de programma's die ik prettig vind werken. Ooit (jaren geleden) begon ik met StoryBook, wat ik zelfs kocht. Dat verdween ineens; schijnbaar is het failliet gegaan. Een tijdje daarna is de originele broncode gebruikt om een open source versie te maken; oStorybook. Wat ik echter erg vervelend vond aan dit product is dat al mijn werk werd opgeslagen in een vervelend database (db2) formaat. Nieuwkomer Bibisco flikt hetzelfde geintje. Het is alsof je boeken gegijzeld worden door het programma wat je op dat moment gebruikt. Je kunt er alleen via dat programma bij.

Scriviner heeft dezelfde nare eigenschap. Je kunt je Scriviner documenten alleen maar openen in Scriviner. En dat is een groot probleem als je het niet meer kunt gebruiken, of op zoek bent naar iets anders. Daarom sprak Manuskript mij zo aan. Maar overstappen naar een product dat al bijna een jaar niet meer actief is? Nee, daar begin ik niet aan.

Ik heb dus besloten om voortaan in platte tekst bestanden te werken. Ik maak mijzelf dan veel minder afhankelijk van allerlei producten die mijn werk opslaat in exotische bestanden. Ik kan er dan nog steeds gewoon bij met meerdere soorten editors. FocusWriter kan prima met platte tekst overweg. En het wordt nog altijd keurig onderhouden door zijn maker. Het is simpel, doet wat het moet doen en werkt erg prettig. Geen onnodige toeters en bellen. Daarbij kan ik platte tekst eenvoudig omzetten naar een formaat waarmee ik mijn boeken eenvoudig kan omzetten naar diverse e-book formaten. Aangezien ik op termijn mijn werk zelf wil uitgeven is dat een bijkomend voordeel.

Maar waar ga ik die platte tekst opslaan? Dropbox heeft wel een vorm van versiebeheer, maar ik ben het eigenlijk al een tijdje langzaam maar zeker minder aan het gebruiken. Voor al mijn scriptjes en handige programmaatjes gebruik ik al jaren Git. Ik ken weinig IT bedrijven die het tegenwoordig niet gebruiken. Maar het is niets meer en niets minder dan versiebeheer voor je bestanden. Of het nu broncode is of de nieuwste avonturen van Emma en Jayden maakt Git niets uit. Daarbij heb ik via GitLab de mogelijkheid om privé repositories aan te maken. Alleen mensen die ik toegang geef kunnen dan bij mijn werk. En ik kan er zelf overal bij, zelfs met een eenvoudige browser. Als ik mensen mijn werk op fouten laat controleren kunnen ze middels GitLab eenvoudig wijzigingen doorvoeren. Die kan ik dan inzien, terugdraaien, noem maar op.

Ja, ik maak van de nood een deugd en ga mijn workflow eens flink herzien. En daarna vlug verder aan het volgende hoofdstuk van mijn nieuwe boek.

4 opmerkingen:

  1. Hoi John,

    ik lees af en toe wat van je op Wattpad, vandaar dat ik op deze blog terecht kwam.

    Ik zelf schrijf graag in Latex. Daar zijn verschillende editors voor (open source). Ik gebruik TexnicCentre, maar er zijn anderen die mogelijk beter zijn. Latex werkt een beetje als HTML, de bestanden worden dus als platte tekst opgeslagen (weliswaar met .tex als bestandsformaat, maar gewoon leesbaar en aanpasbaar in bijvoorbeeld kladblok). De editor maakt het mogelijk je tekst als pdf uit te poepen, dan kun je de nette versie lezen.

    Het grote voordeel voor mij is dat een % voor een regel die regel weglaat in de pdf versie. Je kunt in je platte tekst dus allerlei commentaar regels toevoegen die in je nette versie niet worden meegenomen. Ook kun je op die manier verschillende zinnen proberen, zonder dat je oudere versies moet verwijderen om het leesbaar te houden (de pdf is altijd verschoond van je % regels).

    Daarnaast kan je je bestand splitsen in meerdere files (bijvoorbeeld 1 per hoofdstuk) en zo de tekstfiles overzichtelijk houden. In de editor blijven ze als project bij elkaar horen en komen ze ook in 1 nette pdf terecht.

    Verder kun je de hele layout van je bestand ongeveer aanpassen, al vergt dat wel de nodige ervaring. Dat is meteen ook het grootste nadeel van LaTex, je zult wat tijd moeten investeren in het leren van de codering. Voordeel hierbij is wel dat er op internet heel veel te vinden is (bijvoorbeeld en.wikibooks.org/wiki/latex), en als je eenmaal een document layout hebt die je bevalt, je hem ook altijd weer kan kopiëren.

    Een ander nadeel is dat er volgens mij geen versiebeheer is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Allereerst: welkom!

    Ik ken LaTex (van naam) en heb het echt overwogen. Gezien je informatie is het toch iets om te overwegen. Wat mij een beetje weerhoudt is de leercurve van een nieuw programma. Werken met platte tekst heeft weer als nadeel dat commentaarregels niet eenvoudig toe te voegen zijn omdat deze dan in de tekst staan. Zoals je het uitlegt kan dit in LaTex dus wel eenvoudig.

    Versiebeheer kan gewoon met Git natuurlijk, zoals ik al benoemde. Of de wat minder technisch onderlegde schrijvers kunnen Dropbox gebruiken, wat ook oude revisies van bestanden bewaart.

    In ieder geval bedankt voor je input!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank!

      De platte tekst in LaTex bevat uiteraard al je commentaarregels. Echter, in zodra je het met een editor/compiler omzet naar pdf vallen die weg. Je kunt dus op je gemak de nette versie in pdf lezen, terwijl je werkt in de platte tekst. Daarnaast gebruikt een beetje fatsoenlijke editor ook kleuren in de tekst, zodat bijvoorbeeld commentaarregels grijs zijn ipv zwart, dat geeft ook wel redelijk aan welke tekst je hebt.

      De leercurve is er inderdaad wel even, maar als je het alleen als tekstverwerker gebruikt valt dat eigenlijk wel mee (het wordt wel echt een leercurve als je plaatjes en formules in wilt voeren).

      Verwijderen
    2. Ik ga er absoluut nog naar kijken. Commentaarregels zijn toch wel erg makkelijk om te kunnen toevoegen aan tekst. Ik durf zelfs te beweren dat het onmisbaar is voor de diverse edits waar je teksten doorheen moeten voordat het enigszins klaar is voor publicatie.

      Verwijderen